RESTAURATIE
In Oktober 1997 heeft Henk Minnema uit Kampen de Ger-Ant aangekocht. De boot lag in deplorabele staat te koop in de Zwarte Schaar, een dode arm van de Ijssel net onder Doesburg, ter hoogte van het Doradostrand bij de Pipeluur. De vrouw van de laatste eigenaar heeft later de originele sleephaak nog gebracht, want die stond als aandenken in de tuin.
Hij heeft de sleepboot achter zijn fietsenzaak van 1997 tot voorjaar 2000 op de wal geplaatst.
Samen met zijn schoonzoon Gerrit Lentink (Allround Diesel Service) heeft hij de boot eerst geheel ontmanteld en vervolgens weer zoveel mogelijk zijn oorspronkelijke uiterlijk teruggegeven.Het leeghalen en geheel kaal maken en ontroesten van de romp zowel aan de binnenzijde als buitenzijde is een enorme klus geweest, waarbij de naaldhamer en snijbrander de nodige overuren hebben gemaakt.
Gedeelten boven het berghout zijn vervangen waaronder de gehele potdeksel en de boegplaten. Het dek is nog geheel met de oorspronkelijke noppenbeplating in goede staat aanwezig Voorroef en achterroef hebben de oorspronkelijke afmetingen behouden inclusief het karakteristieke klinkwerk.
De houten stuurhut is vrijwel identiek opnieuw opgebouwd. De achterroef heeft het oorspronkelijke vlakke dek weer terug gekregen, nadat de in de begin jaren 50 opgebouwde klavaar is verwijderd. De toegang naar machinekamer en achterverblijf zijn op dezelfde plaatst gebleven alleen zijn dit geen stalen schuiven meer maar houten deurtjes en scharnierende deksels.
Nadat de binnenzijde opnieuw goed in de verf is gezet zijn de voor en achterroef goed geisoleerd en smaakvol ingetimmerd met mahonie.Voor de romp is een ouderwetse diep donkerbruine kleur gebruikt zoals die vroeger veel werd gebruikt. Daarom droegen destijds de sleepboten uit Maasbracht en omgeving de bijnaam “bruinkonten” .
In de machinekamer is nadat de oude Klockner Deutz eruit is gehaald de fundering aangepast voor plaatsing van de INDUSTRIE en Reintjes . De beting heeft zijn plaats behouden en staat nog keurig zoals dat hoort tot op het vlak.

Op de fotocollage is te zien hoe Industrie 2D6 uit de MS Stella wordt getakeld om daarna in de Ger-Ant te worden ingebouwd.

Beun voor olie en
waterkoeling
Boeg wordt opnieuw opgebouwd vanaf berghout Lister compressor en luchtfles voor startlucht Proefplaatsing reintjes